Heeft u verkoopplannen? Neem contact met ons op, wij geven u graag advies!

Een goede verkoopstrategie zorgt ervoor dat uw woning zo snel mogelijk wordt verkocht tegen de beste voorwaarden.

Portegies Makelaars heeft in 50 jaar een ruime ervaring en een ijzersterk netwerk opgebouwd in de IJmond met de verkoop van woningen en commercieel vastgoed. Geen verkoop is hetzelfde, ieder huis heeft zijn eigen doelgroep met specifieke kenmerken. Daarom kunnen wij u als geen ander adviseren over de beste verkoopstrategie en een reële verkoopprijs. Als we dit samen hebben bepaald, gaan wij aan de slag en verzorgen het complete verkoopproces tot en met de sleuteloverdracht bij de notaris.

Hieronder leest u wat er allemaal komt kijken bij het verkopen van uw woning. 

Stap 1: Vraagprijs bepalen

Een goede vraagprijs voor uw woning is erg belangrijk. Zeker niet te laag, maar ook niet te hoog. Wij komen graag bij u thuis om uw woning te waarderen en onze dienstverlening toe te lichten.


Ook krijgt u meer informatie over het verplichte energielabel. Op basis van al deze informatie krijgt u een uitstekend advies over een realistische vraagprijs.

Stap 2: Het publiciteitsplan opstellen

Goede marketing is bij woningverkoop erg belangrijk. Afhankelijk van uw wensen en budget stellen wij publiciteitsplan op.

Uw woning krijgt natuurlijk een goede positie op Funda. Door de woning op de juiste manier te presenteren en dit statistisch te meten, hebben we de beste positie op Funda. Dat betekent dat uw woning goed zichtbaar is voor de 13 miljoen maandelijkse bezoekers van Funda!. Uiteraard ook via bijv. de inzet van sociale media, Open Huis etc.

Uw woning wordt ook aangemeld in de NVM-database voor woonobjecten. Hierdoor worden automatisch alle NVM-makelaars op de hoogte gesteld van uw aanbod De woning wordt uiteraard ook op o.a. Jaap! en PortegiesMakelaars.nl geplaatst.

Stap 3: De woning verkoop gereed maken

Wij adviseren u hoe u de woning zo goed mogelijk kunt presenteren. Potentiële kopers moeten het gevoel hebben dat het prettig wonen is. Verhelp kleine mankementen, bijvoorbeeld een lekkende kraan, een klemmende deur en een raam met een barst. Zorg ook dat de tuin er uitnodigend uitziet.

Indien nodig bieden wij ook verkoopstyling aan voor interieur- en tuinadvies om uw woning beter te presenteren of bijv. een aannemer om de laatste punten af te werken.

Stap 4: De bezichtiging

Uw vaste makelaar coördineert en begeleidt de bezichtigingen. In overleg met u en de kandidaat-kopers, stelt uw makelaar een tijdstip vast.

Zelf hoeft u niet bij een bezichtiging aanwezig te zijn. Het is zelfs beter van niet. Kijkers stellen namelijk vaak meer vragen als u er niet bij bent. Bovendien durven ze meer te zeggen en brengen ze eventuele onduidelijkheden gemakkelijker naar voren.

De bezichtiging geeft ons een goede gelegenheid te achterhalen waarom de kandidaat-koper geïnteresseerd is in juist uw woning en waar aanvullende vragen liggen. Deze informatie kan belangrijk zijn voor het bepalen van de strategie in de vervolgfase en uiteraard bij latere onderhandelingen. Na de bezichtiging laten we u weten hoe de eerste indrukken waren en wat de verwachtgingen zijn.  

Stap 5: De onderhandelingen

Voor de onderhandelingen kunt u vertrouwen op uw makelaar. Door zijn ervaring weet hij niet alleen wat uw huis minimaal moet opbrengen, maar ook hoe u er zoveel mogelijk voor kunt krijgen.

Wanneer er bijv. meerdere bieders zijn stelt hij samen met u vooraf vast welke biedingstactiek u het best kunt volgen voor het beste resultaat.

Vaak gaat een bod van een koper gepaard met zogenaamde ontbindende voorwaarden. Op basis hiervan kan de koopovereenkomst worden ontbonden. Bijvoorbeeld als de koper de financiering niet rond kan krijgen, geen huisvestingsvergunning kan krijgen of als er een negatieve uitkomst van een bouwkundig advies is. 

Naast deze voorwaarden worden er met de koper ook afspraken over de datum van levering gemaakt en de zaken die achterblijven in de woning, al dan niet tegen een aanvullende vergoeding. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de gordijnen, de vloerbedekking of bepaalde verlichting.

Stap 6: De ondertekening van de koopakte

Als de woning is verkocht wordt de koopovereenkomst opgesteld. Hierin worden de gemaakte afspraken schriftelijk bevestigd. Wij nemen deze uitgebreid met u door en als deze volledig duidelijk is wordt de koopakte ondertekend. Zo komt u niet voor verrassingen te staan.

Stap 7: Naar de notaris

De ondertekende koopakte en alle relevante stukken gaan naar de notaris. Zodra de notaris de koopakte heeft ontvangen, stelt hij een datum en een tijdstip vast voor het ondertekenen van de akte van levering. Een aantal dagen voor de levering krijgt u van de notaris een concept van de leveringsakte en een nota van afrekening. Uiteraard controleren wij of alle afspraken goed zijn overgenomen in de eigendomsakte. Op de dag van de levering schouwen wij de woning met u en de koper en gaan met u mee naar de notaris.

Wilt u meer weten, of een afspraak maken met één van onze verkoop makelaars? Wij inventariseren graag hoe wij uw woning snel en tegen de beste condities kunnen verkopen.